Zarówno krótko-, jak i długoterminowy wynajem samochodów staje się coraz bardziej popularną formą pozyskiwania transportu na określony czas. A jak wygląda korzystanie z usług wypożyczalni i za co odpowiadają ich klienci? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.

Wypożyczenie samochodu – jak przebiega? Ile kosztuje wynajem samochodu?

Na początku trzeba wiedzieć, że nie każda osoba może wynająć samochód. Aby móc to zrobić, należy spełnić kilka podstawowych warunków, które przewidziane są przez większość wypożyczalni w całej Polsce oraz na świecie.

W przypadku osoby prywatnej wystarczy posiadać dowód osobisty/paszport oraz prawo jazdy. Jednak jednocześnie należy mieć ukończone co najmniej 19 lat, a prawo jazdy posiadać minimum od roku. Natomiast jeśli osobą wypożyczającą pojazd jest obcokrajowiec niebędący obywatelem Unii Europejskiej, wymagane jest okazanie międzynarodowego prawa jazdy.

A co w przypadku firm, które coraz chętniej decydują się na wynajem długoterminowy? Oprócz wcześniej wymienionych warunków, należy przedstawić zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej lub odpis z rejestru Krajowego Rejestru Sądowego oraz podać numery regon i NIP.

Sam proces rezerwacji przebiega już sprawnie – można zadzwonić, wysłać wiadomość elektroniczną lub zrobić to osobiście. Przy czym należy podać długość najmu, termin i miejsce odbioru pojazdu, a także zgłosić ewentualną chęć wyjazdu wypożyczonym autem za granicę.

Koszt wynajmu auta zaczyna się już od 69 zł za dobę, jednak ostateczna cena zależy od wybranego modelu oraz czasu, na jaki chce się wypożyczyć samochód. Do tego doliczana jest jednak kaucja, która w przypadku zwrotu nieuszkodzonego pojazdu jest zwracana w całości. A co w sytuacji, jeśli dojdzie do wypadku lub naruszenia stanu auta z winy wypożyczającego?

Jaka umowa z wypożyczalnią aut?

W regulaminie wypożyczalni samochodów lub w umowie wynajmu auta zawarte są zapisy dotyczące zarówno wypożyczającego, jak i firmy, która udostępnia swoje pojazdy na rzecz klientów. Dlatego zawsze warto dokładnie zapoznać się z warunkami tam przedstawionymi.

Jakie informacje są zawarte w umowie? Oprócz podstawowych danych dotyczących wypożyczającego oraz czasu miejsca odbioru, czasu najmu oraz kosztów z tym związanych, znajdziesz punkty odnoszące się do odpowiedzialności zarówno wypożyczalni, jak i klienta.

Za co odpowiada wypożyczający wyjaśnimy za chwilę, na początku chcielibyśmy przedstawić, do czego zobowiązuje się wynajemca. Jeśli doszło do wypadku w wyniku nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdu, które powstały przed podpisaniem umowy, to wypożyczalnia dokonuje napraw na swój koszt. Najczęściej klient ma również prawo do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia, jeśli w momencie wydania samochodu zauważono wady uniemożliwiające jego użytkowanie.

Gdy takie wady zostaną zauważone w trakcie okresu wynajmu, wypożyczający może wnioskować o obniżenie kosztów za czas trwania tych wad. A co w sytuacji, gdy do uszkodzenia dojdzie z powodu zaniedbania wypożyczającego lub na skutek wypadku drogowego?

Za co odpowiada wypożyczający samochód?

Z podstawowych kwestii warto zaznaczyć, że wypożyczający powinien zwrócić auto w takim stanie, w jakim je otrzymał (musi być też na tyle czyste, aby na miejscu można było sprawdzić stan faktyczny pojazdu). Zasada ta dotyczy także paliwa – większość wypożyczalni wynajmuje pojazdy zatankowane do pełna i takie należy później zwrócić. Ponadto to klient płaci mandaty za przekroczenie prędkości, które zostało zarejestrowane przez fotoradar.

Co w sytuacji kradzieży? Kto za to odpowiada? Samochody znajdujące się we flocie wypożyczalni najczęściej objęte są nie tylko ubezpieczeniem OC, ale również AC, jednak gdy do kradzieży doszło w wyniku nieprzestrzegania warunków umowy, wynajmujący może domagać się zwrotu kosztów. Dzieje się tak wtedy, gdy np. wypożyczalnia określa, że autem można parkować wyłącznie w miejscach strzeżonych, a kradzież nastąpiła na parkingu niestrzeżonym.

Klient wypożyczalni może również odpowiadać finansowo za skradzione koła, wybite szyby, połamane lusterka lub wycieraczki. Tak samo jest w przypadku uszkodzenia wnętrza pojazdu, np. poprzez przypalenie tapicerki papierosem.

Wypadek wynajętym samochodem – co obejmuje ubezpieczenie?

Gdy do wypadku doszło z winy innego kierowcy, wynajmujący nie pokrywa kosztów napraw. Jest tylko jeden warunek, określany w regulaminie oraz w umowie z wypożyczalnią – na miejsce zdarzenia musi zostawać wezwana policja, która spisuje odpowiednią notatkę. O zaistniałym fakcie powinno się również od razu informować wypożyczalnię.

Natomiast jeśli stłuczka miała miejsce z winy klienta, sprawca jest nieznany lub nie została wezwana policja, za naprawę najczęściej odpowiada wypożyczający, lecz koszty z tym związane rozpatrywane są indywidualnie.


Zanim podejmiesz decyzję o wynajęciu samochodu, zapoznaj się ze wszystkimi warunkami najmu. Ponadto pracownicy wypożyczalni chętnie wytłumaczą Ci wszystkie niejasności, dlatego nie obawiaj się zadawać pytań.